Kicsit képzavaros a cím, mert az európai újautó eladásokat veszem
most górcső alá. A fejlemények legalábbis aggasztóak. A válság
kitörésekor 2008-ban hasonló magasabb havi eladásokat regisztráltak a
jelenleginél. A nagy visszaesés megfékezésére akkor a konstruktőrök
különféle (ár)akciókat találtak ki, mely kiterjedtségében és mértékében
nem fenntartható hosszútávon. A raktárak kisöpréséhez mindenesetre
elegendő volt. Azóta a gyengébben szereplő gyártók csökkentették
kapacitásaikat, mások pedig még növelni is tudták eladásaikat.
Hazánkban
az autóipar nagyon megsínylette a válságot, melyből azóta sem tudott
kilábalni. A történelmi csúcsot jelentő több mint 200.000 db-os éves
autóeladás után 2012-ben mindössze 53.000 db talált gazdára. Ami még
elkeserítőbb, hogy ez 17,6%-os növekedés 2011-hez képest és a hírek
szerint ezt is a vállalati vásárlások dominálják.
Itt látható országonkénti bontásban a decemberi és az 1-12 havi értékesítés:
Forrás: ACEA
Decemberi eladások 2003 óta
Ez a tábla pedig a gyártók eladásait mutatja:
Európában éves szinten 8,2%-os visszaesést regisztráltak:
Nos
ez gyászos. Amíg tőzsdeindexek csúcsokat döntögetnek, a gazdaság
állaotának (egyik) indikátoraként értelmezhető autóipar eladásai délnek
vették az irányt.
Kár érte.